SEO-guide: Sådan laver du basal on-page SEO på din hjemmeside

Jeanette Lolck
14.jan, 2020
I dette blogindlæg får du nem, brugbar information om, hvordan du kan lave basal on-page SEO på din hjemmeside

Du kan bl.a. se, hvordan Them Hallernes wellnessafdeling med få timers on-page SEO gik fra at være nr. 79 i Google på søgningen ”Wellness Silkeborg” til at være nr. 1 

 

 

Sådan kommer du i gang med on-page SEO

 

Vi har sammensat en simpel guide til dig, så du selv kan give dig i kast med at lave on-page SEO på din hjemmeside. Har du brug for hjælp eller aflastning, kan du selvfølgelig altid kontakte os.Guiden her vil fokusere på de nemmeste områder indenfor on-page SEO, som er optimering af din URL, dit title tag, din brødtekst og dine header tags.Hvis du ikke har hørt om den slags før, så fortvivl ikke. Det er meget simpelt, og vi skal nok guide dig igennem med konkrete eksempler på, hvordan du gør.


Søgeord

 

Det første, du skal gøre, er at lægge dig fast på de søgeord, som du gerne vil findes på. I det eksempel, som vi vil gennemgå, er det Them Hallerne her i Silkeborg, hvor vi har fokuseret på søgetermen ’wellness Silkeborg’.

 

Inden du går i gang, skal du lige sikre dig, at de søgeord, du vælger, indgår på din hjemmeside. Det skal også fremgå tydeligt på hjemmesiden, at det er noget, du tilbyder. Herefter kan du tjekke de pågældende søgeord i et online SEO-værktøj som Ahrefs.com (de har en 7 dages gratis prøveversion). Her kan du se, hvor mange søgninger der er på søgeordene pr. måned, samt se, om din forretning ligger blandt top-10 eller længere nede på Google.

 

Målet er at ligge inden for top-10, for så bliver din forretning vist i de organiske søgeresultater på Googles side 1. I eksemplet her kan det f.eks. være, at det viser sig, at der er en lille søgevolumen på søgeordene ’wellness Silkeborg’, og at du i forvejen ligger højt på netop denne søgning. Dette værktøj kan også bruges til at se, hvilke andre søgeord dine konkurrenter ranker på, f.eks. ’spa Silkeborg’. Du vil måske kunne se, at denne søgevolumen ligger på 50 i stedet for 10 månedlige søgninger som f.eks. ”wellness Silkeborg”. Lad os antage, at du opdager, at du ligger nr. 12 på den søgning med mest volumen. I det tilfælde er det relevant at gå efter dette søgeord i stedet. Således analysere man sig frem til, hvilke søgeord, der vil være hensigtsmæssig at fokusere på. Og husk - man kan altid kun fokusere på ét søgeord pr. side. 

 

Nu har du:

 

  • Lær at finde de søgeord, der giver mest mening for dig
  • Set, hvor mange der søger på dem
  • Truffet en beslutning om, hvilke af disse søgeord du vil arbejde videre med

 

Nu skal vi til trin 2 i guiden.

 

Indsæt dine søgeord de rette steder på din hjemmeside

 

Som sagt har vi nu fundet frem til de søgeord, der giver mest mening for dig og din forretning, og som du mener, at du har en chance for at kunne konkurrere på. Nu skal de indsættes de rette steder på din hjemmeside. Hvis vi tager udgangspunkt i vores eksempel med søgningen ”wellness silkeborg”, så skal det indsættes her:

 

Titletag er dette:

 

 

Og her ses titletag’et i koden af hjemmesiden:

 

 

Headertags er det her:

 

 

Url er denne:

 

 

Brødtekst er det her:

 

 

Som du kan se, så har vi indsat søgningen ”wellness i Silkeborg” alle disse steder.

Det var der ikke før.

 

Oplev gode resultater med simpel on-page SEO

 

Det tog os omkring 2 timer at lave ovenstående tilpasninger. Resultatet kunne vi se kort tid efter, hvor Them Hallerne blev nr. 6 på den søgning. En måned efter var de rykket op som nummer 1 i Google – uden at vi havde lavet mere.

 

Selv hvis du er begynder i at redigere på din egen hjemmeside, vil du kunne lave denne basale on-page søgemaskineoptimering. Skulle du alligevel have udfordringer med det, så tøv ikke med at kontakte os. Som du kan se, er det en lille, men effektiv ting, du kan gøre, for at skabe mere trafik til din hjemmeside.

 

Det skal bemærkes, at Them Hallernes hjemmeside i forvejen havde nogle gode links til deres hjemmeside, og derfor havde en fin SEO-styrke, inden vi gik i gang. Så de dramatiske resultater, som vi har vist her i guiden, kan vi ikke garantere for alle hjemmesider. SEO handler nemlig ikke alene om at lave sådanne små ændringer, men også om at få de gode links til ens hjemmeside.

Har du en idé eller udfordring? Så kontakt os